SEO – Sökmotoroptimering
Med rätt typ av SEO syns din webbplats samt får relevant och bra trafik bara genom att existera.
SEO – Search Engine Optimization eller på svenska Sökmotoroptimering – betyder helt enkelt att vi använder oss av olika tekniska lösningar för att just din webbplats ska synas så högt upp som möjligt i alla världens sökmotorer (främst Google).
Hur vi arbetar.
”Vilka vill du nå ut till?”
Det är den första frågan vi ställer innan vi sätter upp en SEO-strategi åt ditt företag. Genom att definiera din målgrupp, hur de använder sökmotorer och vad som intresserar dem, kan vi se till att nå ut till rätt personer vid rätt tidpunkt.
När vi pratar om att SEO-anpassa din webbplats gör vi det för att hjälpa sökmotorer förstå din verksamhet.
Google och andra sökmotorer vill svara på frågor – om de misslyckades med det skulle ingen längre använda sig av deras tjänster.
Vi kan se på det så här: Vi hjälper dem, och de hjälper i sin tur oss.
Sökmotorer som har förstått din verksamhet kommer att börja visa din information till relevanta användare i de områden du önskar. Google skräddarsyr nämligen sökresultaten efter din geografiska plats, så om den optimeras korrekt kan din webbplats hamna högst bland de lokala sökresultaten i din bransch eller nisch.
Därför ska du investera i SEO
- Din webbplats hittas inte av Google, Bring eller andra sökmotorer.
- Trafiken på din webbplats har minskat nyligen och du vet inte varför.
- Kostnaderna för marknadsföring i sociala medier och Google Ads har gått upp och du vill hitta en mer långsiktig lösning.
- Plötsligt har inkommande samtal och potentiella kunder minskat.
- Du har ett nytt crm, webbplats och en ny grafisk profil – nu vill du synas online.
Välj en personlig SEO-byrå
Sökordsoptimering är viktigt för företag som vill öka trafiken till sin webbsida.
Men var ska vi börja? Det är en av de vanligaste frågorna som våra SEO-specialister möts av.
På Webscent hjälper vi dig att ta fram en långsiktig strategisk lösning. Vi är personliga, ärliga och tror på öppenhet.
Sökmotorer utvecklas och uppdateras varje dag, det innebär att vi också måste uppdatera oss.
Användarbeteende, teknik och affärsnytta är några av kunskaperna som krävs för att framgångsrikt optimera en webbsida.
Research är därför alltid utgångspunkten i vårt arbete. Vi lär oss hela tiden nya saker och det vi lär oss tar vi med oss ut till våra kunder.
Kontakta oss så hjälper vi dig att komma igång med ditt SEO-arbete.
On-page SEO
När man arbetar med on-page SEO så arbetar man med tekniska justeringar direkt på hemsidan.
Innehållet på hemsidan är det absolut viktigaste, men det är även viktigt att hastigheten på hemsidan är snabb och att det är enkelt för besökaren att navigera, oavsett vilken typ av enhet besökaren använder sig av.
Sidan ska alltså fungera lika bra och snabbt på en smartphone som en dator.
Off-page SEO
När man arbetar med off-page SEO så gör man det egentligen för att visa google att din hemsida är populär och relevant för specifika sökord.
Detta visar man google främst genom att skapa relevanta länkar från andra hemsidor/bloggar.
Googles webmaster guidelines beskriver vad man ska tänka på att göra och inte göra vid skapandet av en hemsida, något som vi på Webscent självklart följer och som dessutom ständigt förändras.
Vill du att vi kostnadsfritt analyserar din hemsida så är det bara att höra av dig till oss nedan så återkommer vi med tankar och idéer på vad/om något skulle kunna förbättras SEO-mässigt.